Toen de elektrische auto voor consumenten voor het eerst op de markt kwam, lagen de prijzen ver boven het gemiddelde van een ‘normale’ auto. De goedkoopste Tesla koste in 2020 ongeveer 50000 euro. Dit is aanzienlijk hoger dan wat er gemiddeld voor een nieuwe auto werd uitgegeven. Sinds 2020 is er al heel wat verandererd binnen de markt van elektrisch rijden. De concurrentie is toegenomen, en de prijzen voor brandstof zijn nu in de laatste periode waanzinnig gestegen.
Goedkopere modellen
Dacia heeft op dit moment al een elektrische auto voor onder de 20000 euro. Ook Renault en Seat komen met betaalbare modellen: respectievelijk de Twingo E-Tech Electric en de Mii Electric. Beide modellen hebben een adviesprijs tussen de 20 en 25 mille.
Elektrische auto’s zijn altijd duurder dan vergelijkbare benzine of diesel modellen. Voor EV’s zijn er tegenwoordig echter verschillende subsidieregelingen, waardoor de aankoop toch een interessante investering kan zijn. Ook tweedehands elektrische stekkerauto’s zijn steeds makkelijker te vinden waardoor de elektrische auto daadwerkelijk toegankelijk lijkt te worden voor een groter publiek.
Elektriciteit prijzen
De prijs van benzine en diesel heeft nu wel zijn hoogtepunt bereikt. De brandstofkosten van een elektrische auto – het opladen van de accu – liggen dan ook aanzienlijk lager, hoewel dit wel afhankelijk is van het laadpunt dat wordt gebruikt. Waar men thuis bij de eigen laadpaal het voordeligst uit is, liggen de kosten bij het snelladen in verhouding het hoogst. Bij het opladen aan een snellaadpaal ligt de prijs gemiddeld op zo’n €0,60 per kWh. Snellaadprijzen kunnen variëren tussen de €0,25 en €0,79 per kWh. Ga je de stekkerauto thuis opladen dan moet de tarieven van je huidige energieleverancier aanhouden. Als gemiddelde kon je vroeger aanhouden tussen de €0,24 tot €0,27 per kWh. De kosten van het opladen bij een openbare laadpaal liggen in Nederland vaak rond een gemiddelde prijs van €0,40 per kWh.
Voor het rijden van 100 kilometer met een elektrische auto ben je dan rond de €7 kwijt. Vergelijken we dit met de gemiddelde benzineauto, dan komen we op een bedrag van ongeveer €13. Bij het afleggen van lange afstanden kan de elektrische auto dus een stuk voordeliger zijn.
LET OP! De prijzen zijn op dit moment erg aan het veranderen door de energiecrisis. Wat de prijzen gaan worden de komende tijd is niet echt te voorspellen.
Onderhoud
Bij elke auto horen kosten voor het onderhoud en het vervangen van onderdelen. Ook de motorrijtuigenbelasting hoort bij het kostenplaatje. Bij een benzine- of dieselauto zullen deze kosten doorgaans altijd hoger uitvallen dan verwacht. Elektrische auto’s bieden in dit opzicht ook een voordeel: zo betaalt u geen of minder motorrijtuigenbelasting, vindt slijtage minder snel plaats en krijgt u bijvoorbeeld niet te maken met het verversen van olie. Wel zijn de banden en remmen van elektrische auto’s over het algemeen gevoeliger voor slijtage en is het vervangen van deze onderdelen duurder. Uiteraard hangen de kosten van het rijden altijd af van rijstijl, het type auto, de weersomstandigheden en het wegdek. De kosten die uiteindelijk gemaakt worden, kunnen in de praktijk dus verschillen.
Overstappen naar elektrische autos
Met de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren regeling kunnen particulieren bij de aankoop van een nieuwe of tweedehandse elektrische auto tot €3.350 subsidie ontvangen in 2022. Om in aanmerking te komen voor deze regeling moet de auto een actieradius hebben van minimaal 120 kilometer en moet de catalogusprijs tussen de €12.000 en €45.000 liggen. De subsidie kan worden aangevraagd bij de RVO. Als particulier kunt u tevens tot 2024 profiteren van het vervallen van de bpm voor elektrische auto’s. Dit kan jaarlijks oplopen tot enkele honderden euro’s besparing.
Klik hier om meer te lezen over de subsidie regeling.
Als werknemer is de bijtelling die betaald moet worden over een elektrische auto gunstiger dan bij een benzine of dieselauto. Zo geldt er voor een elektrische auto 16% bijtelling voor het deel van de catalogusprijs tot en met €35.000 en 22% bijtelling voor het deel van de catalogusprijs boven €35.000. Reguliere auto’s hebben een gemiddeld bijtellingspercentage van 22% over de volledige cataloguswaarde. De overstap naar elektrisch rijden levert hiermee al snel een besparing van zo’n €2.000 per jaar op.
Ondernemers en bedrijven profiteren het meest van fiscale voordelen en subsidieregelingen. De milieu-investeringsaftrek kan door werkgevers worden gebruikt bij de aanschaf van een elektrische auto en een laadpunt (wanneer deze tegelijkertijd wordt aangeschaft met de auto). Het voertuig moet vanaf 2022 wel beschikken over geïntegreerde zonnepanelen om nog in aanmerking te komen voor de regeling. Bij de RVO is te lezen welke modellen in aanmerking komen voor de MIA. Klik hier om deze lijst te bekijken.
Als werkgever is er ook de mogelijkheid om te profiteren van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s. Deze regeling kan gebruikt worden voor bedrijfsauto’s die zijn bedoeld voor het vervoer van goederen. Afhankelijk van de categorie waarin het voertuig valt, kan er 10% of 12% subsidie worden ontvangen, met een maximum van €5.000.