Browsing: Nieuws
Een mobiliteitsoplossing? In zekere zin. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een stad als New York City, kent Californië en met name Los Angeles geen goede vorm van openbaar vervoer. De enorme uitgestrekte stad kampt al tientallen jaren met files en heeft tal van plannen gekend om milieuvervuiling aan te pakken. Een recente hype in Los Angeles […]
Verschillende investeerders hebben zakenman Elon Musk en zijn bedrijf Tesla aangeklaagd. De reden is het Twitterbericht waarin Musk afgelopen week zei dat hij overweegt Tesla van de beurs te halen. De eisers noemen die tweet vals en misleidend.
De boodschap dat Elon Musk overweegt zijn elektrische-autobedrijf voor 420 dollar per aandeel van de beurs te halen, leidde tot commotie op Wall Street, waar de koers van het aandeel Tesla omhoog schoot.
Kernaanval
De eisers spreken ook van een “kernaanval” die bedoeld was om mensen die speculeren op koersdalingen uit te schakelen. Ook zeggen ze dat de uitlating van Musk de prijs van het aandeel Tesla kunstmatig heeft opgestuwd en dat hij daarmee de federale beurswetten heeft overtreden.
Veel van de koerswinst is overigens alweer verdampt, ook nadat de beurswaakhond SEC een onderzoek had aangekondigd. Het aandeel Tesla sloot vrijdag 3 dollar hoger op 355,49 dollar.
Elon Musk is de druk van buiten zat. Dat was zijn boodschap in een blogpost die Tesla kort na een raadselachtige tweet van hem publiceerde. In het twitterbericht maakte Musk kenbaar dat hij zijn autobedrijf van de beurs wil halen en 420 dollar per aandeel wil betalen.
Na zijn tweet schoot het aandeel op de beurs omhoog en werd de handel even stilgelegd. Maar het is niet duidelijk of Musk zijn plannen ook kan waarmaken, of dat er sprake is van onwettige beursmanipulatie. Leden van de raad van commissarissen van Tesla hebben vanmiddag laten weten dat Musk ze vorige week met het idee heeft benaderd en dat het voorstel nog wordt onderzocht.
Het belang van Tesla
In een blogpost op de website van het bedrijf schreef Musk gisteravond dat hij af wil van beleggers die voortdurend over zijn schouder meekijken naar wat het bedrijf hen op de korte termijn oplevert – en niet naar hoe het presteert op de lange termijn. Het zou niet in het belang van het bedrijf zijn om deze ongeduldige beleggers elk kwartaal tevreden te moeten houden.
Het gaat financieel namelijk slecht met de onderneming. Het doel, zoveel mogelijk Tesla Model 3-auto’s afleveren, blijft een zware dobber. De omzet stijgt, maar de verliezen ook. Desondanks is Tesla op de beurs meer waard dan het immense General Motors, een bedrijf dat zich in de auto-industrie al lang en breed bewezen heeft. Bovendien leiden grote koersschommelingen de werknemers van Tesla af, die allemaal zelf ook aandeelhouder zijn, stelt Musk.
Er zijn ook mensen die aan de intenties van Musk twijfelen. Ze denken dat hij de koers van het aandeel, dat na het nieuws omhoog schoot, probeert te manipuleren. Alleen al de belofte van het opkopen voor de hoge prijs heeft een positief effect op de waarde, zonder dat hij het per se hoeft waar te maken, redeneren zij.
Die waardestijging kan een achterliggend voordeel met zich meebrengen, zegt beursanalist Corné van Zeijl. “Het bedrijf heeft een aantal convertibles uitstaan. Dat zijn obligatieleningen die je kunt ruilen voor aandelen, maar dan moet de koers wel hoog genoeg zijn.”
Het bedrijf heeft twee van dat soort leningen uitstaan, en die lopen binnenkort af, aldus Van Zeijl. “Een eind dit jaar en een begin volgend jaar. Als de koers hoog genoeg staat, dan kiezen de obligatiehouders voor aandelen.” Dat betekent dat het bedrijf 1,2 miljard dollar aan geleend geld niet terug hoeft te betalen.
Fraude?
Zomaar iets roepen om de koers te manipuleren zonder dat vervolgens waar te kunnen maken, dat mag niet als beursgenoteerd bedrijf. Maar Musk zegt dat hij zijn bewering ook kan onderbouwen. Voor het terugkopen van aandelen tegen 420 dollar per stuk is een lening van zo’n 66 miljard dollar nodig. Volgens de topman zijn er partijen die ondanks alle verliezen nog voldoende vertrouwen hebben in zijn bedrijf om hem dat geld te lenen.
Het is aan de Amerikaanse toezichthouder om te onderzoeken of dit echt zo is, of dat hier sprake is van fraude.
Het feit dat Musk besluit om – terwijl de beurs open is – zijn plannen op Twitter te delen, lijkt ook iets te zeggen over de man zelf. Wie Musks Twitter-tijdlijn bekijkt, ziet een mix van reacties op anderen, nieuws over raketbedrijf SpaceX en Tesla én soms willekeurig ogende ideeën.
Zo riep hij in december 2016 dat hij een boorbedrijf, The Boring Company, ging opzetten om tunnels te graven in Los Angeles. Doel: het fileprobleem oplossen. Zover is het nog lang niet, maar Musk is wel serieus aan het boren. Chicago heeft Musk zelfs al gevraagd om met zijn boorbedrijf een tunnel te boren naar het vliegveld. Wat dit moet kosten en wanneer de bouw begint (en klaar is), is onduidelijk.
Opvallend was ook het idee van Musk om vlammenwerpers te gaan verkopen. Het zijn allemaal hersenspinsels die wel tot serieuze resultaten leiden. Tegelijkertijd leidt het Musk en de media die erop springen af van problemen bij bijvoorbeeld Tesla.
Die andere bekende twitterraar
De manier waarop de Tesla-topman opereert op Twitter, doet een beetje denken aan een andere bekende twitteraar: Donald Trump. Al zullen de twee niet zo graag met elkaar vergeleken willen worden, zijn impulsief ogende gedrag lijkt veel op dat van de president van Amerika.
Daarnaast hebben beiden een niet zo goede relatie met de pers. Zo zei Musk in mei dat hij een website wilde opzetten, Pravda geheten, waar mensen journalisten en nieuwsorganisaties zouden kunnen beoordelen. Pravda is Russisch en betekent ‘waarheid’- het was ook de naam van de staatskrant in de sovjet-tijd.
Tegelijkertijd mag niet worden vergeten wat Musk de afgelopen jaren wel het een en ander bereikt heeft. Weliswaar niet binnen de door hemzelf gestelde deadlines (wat in de loop der jaren zonder enig twijfel heeft geleid tot de nodige frustraties bij medewerkers), maar kijk bijvoorbeeld naar SpaceX: het lukt tegenwoordig om een raket de ruimte in te sturen en weer te laten landen. Het duurde jaren voordat de raket überhaupt de ruimte in kon – en niet voortijdig ontplofte of anderszins kapot ging – maar hij kwam er wel.
Wat dat betreft is Musk dus uniek te noemen. Of dat hem op de lange termijn de successen geeft waar hij op hoopt, dat is een heel andere vraag.
De handel in Tesla-aandelen is krap twee uur stilgelegd na een aantal ongebruikelijke en speculatieve tweets van Tesla-baas Elon Musk. Hij veroorzaakte een run op aandelen van zijn elektrische-autobedrijf met de aankondiging dat hij Tesla van de beurs wil halen.
Musk bood in zijn eerste bericht op Twitter 420 dollar per aandeel, ongeveer 80 dollar meer dan de openingskoers, goed voor een totaalbedrag van dik 71,3 miljard dollar. Het is gebruikelijk dat de handel in aandelen van een bedrijf wordt stilgelegd na groot nieuws dat de koers kan beïnvloeden.
De koers van Tesla steeg ruim 7 procent naar 367 dollar per aandeel tot de handel halverwege de beursdag werd stilgelegd. Musk had zijn plannen toen al in verdere tweets toegelicht. Tesla noteerde aan het slot van de handel 11 procent in de plus op 379,57 dollar per aandeel.
Tesla stond al eerder op de dag in de belangstelling door nieuws van de Financial Times. Vlak voor Musks Twitter-berichten meldde de krant, op basis van een anonieme bron, dat een groot Saudisch fonds 3 tot 5 procent van de Tesla-aandelen heeft gekocht.
Recordverlies
De aankondiging van Musk komt een week nadat het bedrijf een recordverlies had gepresenteerd van 718 miljoen dollar in het afgelopen kwartaal. Wel steeg de omzet met 40 procent.
Tesla heeft in zijn 15-jarige bestaan nog nooit winst gemaakt. Musk beloofde na het kwartaalresultaat een goed bedrijfsresultaat voor het komend halfjaar, omdat er steeds meer auto’s van de band rollen. Hij heeft vaker winst beloofd. Toch reageerden aandeelhouders toen positief.
Langetermijn
In een verklaring aan zijn personeel schrijft Musk dat hij zich meer wil richten op de langere termijn van het bedrijf. Hij wil niet opgejaagd worden door de verplichting ieder kwartaal de bedrijfsresultaten te publiceren en vindt het ook onwenselijk dat de aandelenprijs van Tesla zijn werknemers, die aandeelhouder zijn, afleidt.
Aandeelhouders van Tesla krijgen de keuze aandeelhouder te blijven of te worden uitgekocht voor 420 dollar per aandeel. Over zijn beslissing van de beurs te gaan, komt een aandeelhoudersvergadering, schrijft Musk.
De cijfers van het eerste halfjaar zijn bekend. Het gaat goed met de verkoop van elektrische auto’s in Europa. Eerder dit jaar werd dit al duidelijk en ook de halfjaar cijfers laten dit zien. De datagoeroe’s bij JATO Dynamics hebben laten weten dat de verkoop in Europa in het eerste halfjaar met 31 procent is […]
Ruimte, luxe, emissievrij. De perfecte taxi. Wie met het vliegtuig naar München vliegt en een taxi nodig heeft kan een volledige elektrische Jaguar I-PACE tegen het lijf lopen. In het hol van de leeuw wordt de Britse crossover namelijk ingezet als taxivervoer. Het is opmerkelijk dat juist in een land als Duitsland een Britse elektrische […]
Deze sportwagen brengt de toekomst van racen in beeld. Met de succesvolle Formule E wordt al reeds bewezen dat emissievrij racen een toekomst heeft. Niet zo vreemd dat hier nieuwe autofabrikanten op in haken. Een groepje autobedrijven uit Piedmont, Italië hebben de handen ineen geslagen en de Spice-X ontwikkeld. De naam doet niet direct denken […]
Een race die draait om efficiëntie, gemiddelde snelheid en het vermogen dat de snellader levert. Deze race heeft plaatsgevonden in Noorwegen. Uiteraard is Noorwegen het land waar de elektrische auto kan rekenen op een ongekende populariteit. Maar het is ook het thuisland van ev-adept Bjørn Nyland, een bekende man op Youtube en kilometervreter bij uitstek. […]
De Tesla’s trekken ten strijde. Tesla is een Amerikaanse autofabrikant en wat is nou Amerikaanser dan een dragrace? In onderstaande video vergelijken de makers een Tesla Model 3 Long Race tegenover de krachtigere Model 3 Performance met een dual-motor. Een video was niet nodig geweest om aan te kaarten wie er sneller zou zijn. Pak […]
Oren en ogen geopend! Nissan was met de Leaf een pioneer op het gebied van de moderne elektrische auto. Zustermerk Infiniti krijgt beduidend minder de aandacht op dit gebied, want zowel op het gebied van hybride als een volledig elektrische auto horen we van dit merk maar bar weinig. Daar komt spoedig verandering in. Tijdens […]