Een autobrand is iets waar je nooit mee te maken wilt krij. In de meeste gevallen wordt een autobrand veroorzaakt door een technisch defect, brandstichting of een ongeval. Het is een misvatting dat volledig elektrische of hybride auto’s een groter risico zouden vormen, evenals het idee dat een elektrische auto niet verzekerd zou zijn tegen brandschade.
Brand komt zelden voor bij elektrische auto’s. Hoewel autobranden relatief vaak voorkomen, zijn elektrische auto’s zelden de oorzaak. Men zou kunnen denken dat het risico op brand groter is vanwege de accu van een elektrische auto, maar fabrikanten hebben hier al goed over nagedacht. Het hele elektrische systeem is zeer goed beveiligd, waardoor autobranden als gevolg van een technisch defect in de praktijk niet vaak voorkomen, aldus Theo Dijkmans, expert op het gebied van zwaar materiaal en techniek bij Achmea.
Een voordeel van een elektrische auto ten opzichte van een conventionele auto is het ontbreken van een hete motor en licht ontvlambare brandstof. Bij elektrische auto’s vormt brand in het accupakket de grootste risicofactor, omdat blussen hiervan lastiger is. Echter, ook dit is een zeldzaamheid.
Het is belangrijk om goed verzekerd op pad te gaan met een elektrische auto. Verzekeraars hebben geen reden om voor elektrische auto’s een ander soort polis te hanteren dan voor auto’s met een verbrandingsmotor. Uiteraard is de premie wel afhankelijk van de cataloguswaarde en het gewicht van de auto, maar dit is normaal. Let er wel op of zaken zoals een laadkabel en andere accessoires zijn meeverzekerd. Deze zijn standaard gedekt door de elektrische autoverzekering van Interpolis.
Hier zijn enkele tips van Theo om een elektrische auto veilig op te laden. Veel eigenaren van elektrische auto’s zijn zich niet bewust van het risico dat gepaard gaat met de laadkabel.
- Het is mogelijk om een auto op te laden als het regent, omdat de stekker zo is beveiligd dat er geen water in kan komen. Echter, als je de auto langdurig buiten laat liggen, bestaat er nog steeds een kans op problemen.
- Het is normaal dat het oplaadsnoer tijdens het opladen iets warmer wordt. Maar als het snoer echt warm of zelfs heet wordt, is dit een probleem. Hetzelfde geldt voor scheuren in de buitenste beschermlaag waarbij de elektriciteitskabels zichtbaar worden. Ook een knik in het snoer is meestal geen goed teken. In deze gevallen is het aan te raden om het oplaadsnoer niet meer te gebruiken of eerst te laten controleren door een expert.
- Pak altijd de stekker zelf vast en niet het snoer. Trek nooit aan het snoer om de stekker uit de lader te halen, omdat dit de verbinding tussen het snoer en de stekker kan beschadigen.