Niet veel mensen kopen op dit moment een nieuwe elektrische auto. Dit komt vooral omdat ze over iets meer dan een jaar te maken krijgen met extra kosten. Daarbij zijn ze ook bang dat de prijs van elektrische auto’s in de toekomst verder zal dalen, dus willen ze er nu nog geen kopen.
Als je een elektrische auto rijdt, hoeft je op dit moment geen belasting te betalen voor het gebruik van de wegen. Maar vanaf 2025 moeten eigenaren van een elektrische auto een deel van die belasting betalen. En vanaf 2026 zullen ze het volledige bedrag moeten gaan betalen. De wegenbelasting is gebaseerd op hoe zwaar de auto is, en elektrische auto’s zijn doorgaans zwaarder dan auto’s die brandstof verbruiken. Eigenaren van elektrische auto’s zullen dus meer moeten betalen voor de belasting op basis van het gewicht van hun auto. Zo kost een kleine elektrische Fiat 500 720 euro per jaar, en een Tesla Model X zelfs 1.800 euro.
De laatste tijd merken autoverkopers dat er niet zoveel elektrische auto’s meer worden gekocht. De mensen die ze willen kopen, weten niet zeker of ze dat moeten doen vanwege een belastingregel. De vereniging van de autobranche vindt dat de belastingregel veranderd moet worden, anders kopen mensen geen elektrische auto’s en kunnen we het milieu niet helpen zoals we willen. Het gaat slecht met nieuwe orders. Dit is ook terug te zien in de subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto. Voor het eerst dit jaar zal het niet leeg zijn. Mensen zijn onzeker over de belasting die vanaf 2025 op elektrische voertuigen zal worden geheven. En ook de elektriciteitsprijzen lijken op het punt te staan om alle kanten op te schieten.”
Vroeger was Nederland het beste in het verkopen van elektrische auto’s in Europa, maar nu verkopen andere landen zoals Zweden, Noorwegen, Denemarken en Finland meer. En nu wil Nederland een belasting gaan heffen op elektrische auto’s, iets wat andere landen in Europa niet doen.
Er is iets dat kopers ervan weerhoudt een auto te kopen. Tesla probeert zijn auto’s tegen een lagere prijs te verkopen dan andere bedrijven. Ze hebben hun goedkoopste auto vorige week nog goedkoper gemaakt, tot net onder een bepaald bedrag waarbij de overheid mensen geld geeft om hen te helpen de auto te kopen. Dus als iemand deze auto koopt, kan hij wat geld krijgen van de overheid en hoeft hij maar een klein beetje minder te betalen dan dat bepaalde bedrag. Twee jaar geleden kostte dezelfde auto veel meer geld.
Deflatie betekent dat de prijzen dalen. Wanneer de prijzen dalen, zijn mensen voorzichtig met hun geld en wachten ze met het kopen van dingen, omdat ze denken dat de prijzen nog lager zullen worden. Dit gebeurt ook met auto’s. Tesla heeft de prijs van hun Model Y in Frankrijk verlaagd, dus nu is het voor mensen goedkoper om te kopen.
Er geldt momenteel een speciale prijs voor elektrische auto’s, maar sommige mensen vinden het niet eerlijk om daar helemaal vanaf te komen. In plaats daarvan stellen ze voor om de prijs in de loop van de tijd langzaam minder speciaal te maken. Ze zouden bijvoorbeeld alleen voor elektrische auto’s een speciale prijs kunnen maken, waarbij rekening wordt gehouden met hun extra gewicht. Door het gewicht van de accu’s niet mee te tellen zou de prijs volgens de auto-industrie lager en eerlijker uitvallen. Dit zou een groot verschil maken. In 2026 zou een reguliere niet-elektrische auto bijna 400 euro minder aan belastingen hebben vergeleken met een zware elektrische auto.
De overheid wil dat in 2030 de meeste auto’s op elektriciteit rijden, maar als ze geen geld meer geeft om mensen te helpen elektrische auto’s te kopen, zullen dat er minder zijn. De één vindt dit een slecht idee, omdat het betekent dat er in 2030 een miljoen elektrische auto’s minder zullen zijn. Op dit moment zijn er 420.000 elektrische auto’s in Nederland.
Tegen de tijd dat het 2030 is, zullen we geen auto’s meer kunnen kopen die bijvoorbeeld benzine of diesel gebruiken.
In 2030 rijdt iedereen elektrisch.
Het gaat hierbij om auto’s die op elektriciteit rijden in plaats van op benzine. Dat is een goede zaak, want het helpt het milieu en het zal ook goedkoper zijn voor de mensen. Zelfs als sommige mensen het zich momenteel niet kunnen veroorloven een elektrische auto te kopen, zullen ze in de toekomst nog steeds geld besparen. Het tijdschrift Autoweek deed een onderzoek en ontdekte dat als je in een auto rijdt die 1.300 kilo weegt en 12.500 kilometer per jaar rijdt, je 2.500 euro aan benzine en wegenbelasting kwijt bent. Maar heb je een elektrische auto, dan ben je aan stroom slechts zo’n 940 euro kwijt. En ook al moet je 720 euro wegenbelasting betalen, de elektrische auto is nog steeds goedkoper dan de benzineauto.
Een bedrijf genaamd KPMG deed een onderzoek en ontdekte dat het rijden in elektrische auto’s feitelijk goedkoper is dan het rijden in auto’s die brandstof verbruiken. Dit komt omdat wanneer je de kosten van het kopen van de auto, het afsluiten van een verzekering en het onderhoud ervan bij elkaar optelt, elektrische auto’s mensen uiteindelijk geld besparen. Het kan hen elke maand tot wel 200 euro besparen! Maar hoewel het op de lange termijn goedkoper is, denken de meeste mensen nog steeds dat elektrische auto’s überhaupt te duur zijn om te kopen. KPMG is bang dat als ze elektrische auto’s een speciale belasting gaan laten betalen voor het gebruik van de wegen, deze auto’s misschien weer duurder zullen worden dan brandstofauto’s.
Het is moeilijk om te weten wat er in de toekomst zal gebeuren. Vereniging RAI, een groep autobedrijven, zegt dat de korting op het kopen van elektrische auto’s volgend jaar afloopt. Op dit moment wordt het prijsverschil tussen elektrische auto’s en normale auto’s voor gewone mensen iets kleiner gemaakt. Als ze een nieuwe elektrische auto kopen die tot 45.000 euro kost, kunnen ze een korting van 2.950 euro krijgen.
Als mensen naar een autowinkel gaan, hebben ze veel dingen om over na te denken. Ze vragen zich af of elektrische auto’s in de toekomst goedkoper zullen worden, of dat de batterijen in auto’s beter zullen worden. Dit kan het voor hen lastig maken om te weten of de auto die ze willen kopen later nog veel geld waard zal zijn. Paul Molenaar van de RAI zegt dat het voor iedereen, en vooral voor mensen die auto’s kopen, moeilijk is om te weten wat er gaat gebeuren. De auto-industrie vindt dat de overheid moet helpen door mensen geld te geven, zodat ze makkelijker kunnen beslissen.
Elektriciteit kent geen speciale belasting, accijns genaamd, zoals benzine en diesel. Dit betekent dat elektrische rijders geen extra belasting hoeven te betalen als zij elektriciteit gebruiken om hun auto van stroom te voorzien. Als er echter een nieuw soort belasting, kilometerbelasting, wordt ingevoerd, moeten elektrische rijders mogelijk hetzelfde bedrag aan belasting per kilometer betalen als benzine- en dieselrijders. Maar elektrische rijders kunnen nog steeds geld besparen door hun auto op te laden als elektriciteit goedkoper is, bijvoorbeeld wanneer ze hun eigen zonne-energie opwekken. Benzinechauffeurs kunnen dit niet doen.