Hoe gek het ook klinkt elektrisch rijden is op dit moment duurder danrijden met een benzineauto. Volgens de telegraaf komt dit door de hoge elektriciteitsprijzen.
Om honderd kilometer in een benzineauto te rijden kost je op dit moment zo’n 15 euro kosten. Dit is gebasseerd om een gemiddeld verbruik van 1 op 13.
De kosten om deze 100km te rijden met een elektrische auto zijn één euro duurder. Het variabele elektriciteitstarief is momenteel gemiddeld 0,77 euro per kWh.
Een electrische auto verbruikt gemiddeld zo’n 21 kWh per 100 kilometer komt dit op 16,17 euro.
Gezinnen die nog een vast energiecontract met oude tarieven hebben kunnen nog even profiteren van het voordelen maar wie een nieuw variabel contract heeft of af moet sluiten is met een stekkerauto dus nu duurder uit dan met een benzineauto.
Veel elektrische rijders laden op dit moment ook niet thuis omdat de kilowattuur kosten bij openbare laadpalen lager zijn. Openbare laadpalen hebben vaak een vastgestelde maximale prijs door prijsafspraken met de gemeentes en/of partijen. Met een ANWB-pas kan bijvoorbeeld nog laden bij laadpalen voor 0,36 euro per kWh.
Dat de energieprijzen zo erg omhoog zouden schieten had niemand verwacht. De ANWB denkt dat de tarieven bij laadpalen op den duur ook gaan stijgen Goedkoop elektrisch laden blijft mogelijk als je dit doet met “gratis” stroom bijvoorbeeld door gebruikt maken van zonnepanelen.
De rekensom voor zonnepanelen is natuurlijk een stuk lastiger. Er zijn veel factoren die bepalen hoeveel opbrengst je kunt halen uit bijvoorbeeld 10 zonnepanelen. De ligging, zonuren, vervuiling hebben allemaal invloed op de opbrengst.
10 zonnepanelen zouden volgens de berekeningen goed kunnen zijn voor 3000kwh. Klik hier voor de onderbouwing
In het gunstigste geval kun je hiermee dan 14285 km rijden. (verbruik van 21kwh per 100 kilometer).
Echter om deze 3000kwh te gebruiken om je stekkerauto te laden is nog wel een uitdaging. Je moet de energie op kunnen slaan omdat je natuurlijk niet je auto wekenlang thuis kan laten staan wachtend op de energie van zonnestralen. Voor het opslaan van je zonnestroom heb je op z’n minst een thuisaccu nodig met voldoende capaciteit.
Neem als voorbeeld de tesla thuis accu (Tesla Powerwall 2) met een vermogen van 14 kwh. De kosten voor een Tesla Powerwall liggen rond de 10.000 euro. De kosten voor een set van 10 zonnepanelen zal rond de 6000 euro liggen. Daarbij komen natuurlijk nog de installatie kosten van een thuislaadstation. Een aanname, natuurlijk erg afhankelijk van het merk / model electrische auto, je met een 14kwh lading uit een Tesla Powerwall 66.7 km rijden je stekkerauto. Om de Tesla powerwall weer vol te krijgen gemiddeld weer 2 zonnige dagen kosten.
Bij een gemiddeld standaard verbruik van 3000kwh voor je huis tuin en keuken gebruik moet je dan natuurlijk weer op een 2e set van 10 zonnepanelen met 1 thuisaccu hebben. 20 zonnepanelen monteren op het dak van een rijtjeshuis is natuurlijk geen optie. Daarbij zijn de initiele kosten van 32000+ euro natuurlijk voor deze setup niet te bevatten.
We nemen derhalve dus ook maar aan dat de stekkerautos gewoon blijven laden bij de huidige laadpalen. In de meeste gevallen wordt deze hoge electrisciteits rekening toch betaald door de werkgever.
Andere ideeën of echte ervaringsgetallen? Laat het ons weten via het contact formulier.